Monday, June 07, 2004

نمايشگاه آذربايجان شناسي در دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين



نمايشگاه عكس و پوستر آذربايجان شناسي در دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين برگزار شد


نامگذاري سال 2004 ميلادي از سوي يونسكو به عنوان سال موزه و ميراث فرهنگي ، دانشجويان آذربايجاني را بر آن داشت نمايشگاه عكس و پوستر آذربايجان شناسي با تكيه بر معرفي آثار طبيعي و تاريخي و فرهنگي آذربايجان را برگزار كنند .اين نمايشگاه از تاريخ 2/3/83 لغايت 6/3/83 به مدت 5 روز در نمايشگاه بين المللي امام خميني قزوين برگزار گرديد كه در قالب عكس و پوستر از آثار تاريخي و فرهنگي مناطق آذربايجان (آذربايجان غربي ، آذربايجان شرقي ، زنجان ، اردبيل ، قزوين ) به نمايش درآمد كه مورد استقبال بي نظير دانشجويان و اساتيد آن دانشگاه قرار گرفت و در طول نمايشگاه مسابقه اي با عنوان ((بهترين جمله من درباره آذربايجان)) برگزار شد كه با استقبال گسترده مراجعين روبرو گرديد كه در پايان نيز به سه نفر به قيد قرعه جوائزي از جمله ربع سكه ، پلاك طلا (منقش به ياشاسين آذربايجان) و لوح تقدير دو زبانه تقديم خواهد شد .


لازم به ذكر است كه در دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين بيش از 1500 دانشجوي خارجي تحصيل مي كنند . همچنين كميته اي نيز به نام ((آراز)) در دانشگاه بين المللي قزوين از سال 81 فعاليت مي كرد كه متاسفانه فقط نام اين كميته در بين دانشجويان آذربايجاني باقي مانده است ولي با برگزاري اين نمايشگاه انتظار مي رود كميته آراز فعاليت خود را دوباره از سرگيرد . در ضمن براي برگزاري اين نمايشگاه دانشجويان جمهوري آذربايجاني شاغل به تحصيل در اين دانشگاه همكاري نزديكي را با دانشجويان آذربايجاني داشتند .


در پايان گزيده اي از جمله هاي مطروحه در مسابقه با عنوان ((بهترين جمله من درباره آذربايجان ))ارائه ميگردد .


-تعريف آذربايجان را شنيده بودم ولي امروز واقعا" آذربايجان را به چشم خود ديدم و لذت بردم.اگر شاعر بودم مي گفتم : اصفهان نصف جهان ، آذربايجان كل جهان . تا جان در بدن دارم همنوا با تك تك سلولهايم و هم صدا با خروش رودهاي آذربايجان خواهم سرود (ياشا ياشا آذربايجان) .


( مريم سهرابي- حسابداري-شيراز)


-درخت هر چه استوارتر تكيه بر آن مطمئن تر، ريشه هر چه استوارتر ريشه كن ساختن دشوارتر، تبريز هر چه استوارتر تكيه برآن مطمئن تر ، تركي هر چه استوارتر ريشه كن ساختن دشوارتر ، آري تركي و تبريز هر دو باهم به وجود آمده اند و تكيه بر آن مطمئن و ريشه كن ساختن آنها غير ممكن است و تبريز چون درختي زيباست در جهان كه بوسيله تركي ريشه دوانده است ،همه جاي جهان آري ... همه ...


( طاهره بهرام اف-فقه و حقوق- تاجيكستان )


- اوركلرده يانان حسرت آذربايجان ،
دورت بير ياني دستان آذربايجان
آنا سيجاق ليغيم ، شئوكت يوردوم ،
يالنيز ، اوكسوز ، سسيز
دونيادا بيزدن باشقا كيمسه سي اولمايان
جنت وطنيم آذربايجانيم .

(احمد يئشيل- علوم سياسي- تركيه )


0 Comments:

Post a Comment

<< Home