Sunday, June 19, 2005

در باره زبان و فرهنگ تركى روستاى چنگره



اطلاعاتى در باره زبان و فرهنگ تركى روستاى چنگره (از سايت چنگوره)

چنگوره - چنگره
از قراي خرقان گراگزلو [قاراگؤزلو] است. زراعتش نصف آبي و نصف ديمي است. باغات ميوه زياد دارد و يكصد خانوار استּ (مرآت البلدان،ج 4،ص 275)

دهي از دهستان خرقان بخش آوج شهرستان قزوين در 38 هزار گزي راه عمومي واقع است كوهپايه و سردسير است. 936 تن سكنه دارد كه تركي زبانندּ از رود گامشگان مشروب ميشود از محصولاتش غلات ، سيب زميني، سردرختيها انگور، بادام و قيسي و عسل است. اهالي به كشاورزي، قالي بافي و جاجيم گذران مي كنند. راهش مالرو است. (فرهنگ جغرافیایی ایران٬ جلد اول لغت نامه دهخدا)

فرهنگ و آداب و رسوم چنگوره
چنگوره از نظر سابقه فرهنگي و رسوم به [استان آذربايجانى مּ بּ] زنجان قرابت دارد و زنجان هم آدابي بسان آذربايجان دارد [زنجان بخشى از آذربايجان استּ مּ بּ] در نتيجه آنچه محسوس و ملموس عيني است اين است كه آداب و رسوم روستاي چنگوره شايد بتوان گفت دقيقاً مثل آذربايجان است و اين دقت در مطالعه مجموعه اشعار شاعر معاصر و سفارش شده حضرت علي (ع) به مرحوم آيت ا… العظمي مرعشي، زنده ياد استاد سيد محمد حسين بهجت تبريزي (شهريار)، به ويژه مجموعه حيدربابايه سلام آن مرحوم است كاملاً پيداست.

نوع گويش و زبان چنگوره
زبان مردم چنگوره تركي است. ولي لهجه مخصوص دارند كه بي نام استּ علي رغم نزديكي به زنجان و آذربايجان [زنجان بخشى از آذربايجان استּ مּ بּ] گويش مردم چنگوره و روستاهاي حوالي به گويش هاي تركي زبان استان فارس، تركهاي ساكن در شهرهاي شيراز و حومه از قبايل ايلات قشقايي و چهاررنگ و هفت لنگ ديگر شهرهاي استان فارس و همچنين به گويش قسمتي از مردمان استان مركزي به ويژه شهرستان ساوه نزديك است [همه گويشها و لهجه هاى فوق٬ جزء گروه لهجه هاى آذربايجانى زبان تركى و يا تركى آذرى اندּ مּبּ]. البته به صورت مطلق چنين نيست كه هيچ قرابت و مشابهتي به تركي آذري نداشته باشدּ

نشریه آوای چنگوره
اولین شمار ه نشریه آوای چنگوره در تابستان 1379 با هدف آشنایی بیشتر جوانان و اهالی روستا با یکدیگر و اطلاع رسانی بهتر اوضاع و احوال اهالی روستا منتشر شد. شماره اول این نشریه اختصاص به معرفی روستا, محل جغرافیایی,فرهنگ و آداب رسوم و همچنین ساختار اجتماعی و فرهنگی روستا داشتּ

دومین شماره نشریه آوای چنگوره در اسفند ماه 1379 به چاپ رسید و با توجه به تقارن چاپ نشریه و فرا رسیدن نوروز باستانی این شماره از نشریه حال و هوایی بهاری داشت. در این شماره از نشریه , بنای حسینیه روستای چنگوره که یکی از بناهای قدیمی روستا می بود معرفی شده و همچنین در باره کمبود آب روستا مقاله ایی به نگارش درآمد. در این شماره از نشریه در باره شبکه اطلاع رسانی رشد , چهره های درخشان روستا و همچنین معرفی صندوق قرض الحسنه میلاد قائم مطالبی عنوان شده بود.

سومین شماره نشریه آوای چنگوره در فروردین ماه 1382 منتشر گردید. با توجه به وقوع حادثه دلخراش زلزله در تیر ماه 1381 و درگذشت جمعی از اهالی روستا در این حادثه حال و هوای این شماره از نشریه بیشتر اختصاص به گزارش و مقالاتی در باره زلزله روستا و همچنین معرفی اعضای جدید شورای روستای چنگوره که در اسفند 1381 انتخاب شده بودند داشت.


اطلاعاتى در باره موقعيت جغرافيائى روستاى چنگره (از سايت چنگوره)

موقعيت جغرافيايي چنگوره
در 50 كيلومتري جاده ترانزيت و اصلي بين پايتخت و همدان و رو به سمت غروب خورشيد بعد از گذر از 8 قريه و در مسير رو به بالا روستايي به نام چنگوره كه در غرب خرقان واقع است از شمال محدود است به روستاي حصار وليعصر (كه قبلاً به حصار ارمني بوده است) و آبدره. اصالتاً از سمت مشرق و مغرب به دليل وجود اراضي گسترده و بعضاً قابل كشت همسايهاي ندارد از شمال غربي با روستاي مشهد هم مرز است و از جنوب غربي با روستاي اسماعيل آباد (خوره خوره) از جنوب شرقي و در بلنداي كوهها با روستاي خنداب همجوار است. اما از جنوب كه محل آبشخور روستاي چنگوره است و در مرتفع ترين مكان در بين همسايگان با روستاي گامشان همسايه است. در بين همسايگان، چنگوره با روستاي آبدره قرابت بيشتري دارد و اصطلاحاً خواهر خواندگي عميق تري دارد. شايد بتوان گفت به دليل رابطه «مهاجرت» بوده كه از آبدره به چنگوره بيشتر هجرت شده است و در اين راستا زمينههاي پيوند، مناسبات اقتصادي و دادوستد متقابل و … عاملي بر اين منظور گشته است.

چنگوره از توابع خرقان غربي بخشداري آوج بوده و از توابع استان قزوین, بيست و هشتمين استان كشور است. شهرستان قزوين داراي پيشينه و سابقه بسيار طولاني است، همين بس كه بارها پايتخت كشورمان بوده است و از هر حيث داراي سوابق تاریخی است كه بحث در مورد آنها به لحاظ تاريخي از حوصله اين كار خارج است، در نهايت روستاي چنگوره، از روستاهاي استان قزوين است.

چنگوره از نظر آب و هوا
چنگوره از نظر آب و هوا نيز بي شباهت به آذربايجان نيست [همه اراضى استان قزوين در داخل آذربايجان قرار دارد٬ مּبּ]. ييلاقي و سردسير است، زمستانها سرد و تقريباً خشك و تابستانهاي معتدل و دلپذير دارد وحداكثر حرارت دما در تابستان از 35 درجه تجاوز نمي كند،از حداقل دما در زمستان اطلاع دقيقي در دست نيست ولي آنچه طبيعت نشان ميدهد, شاید بعضا تا 25 الی 30 درجه زير صفر را دماسنج نشان دهد.اشتغالات عمده مردم كشاورزي و دامپروري است که كشت محصولاتي مانند گندم، جو، حبوبات، بادام ، گردو و كشمش داراي اهميت بيشتري است. چنگوره بادهاي ملايم فصلي نيز دارد كه از دهم مرداد الي آخر شهريور از سمت مشرق به مغرب ميوزد كه در اين هنگام كشاورزان گندم، جو، نخود و عدس ، كار محصولات خرمن كوب شده خود را به باد داده و باد نيز نتيجه كارشان را بعد از جدا كردن كاه به آنها ميدهد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home