Sunday, June 19, 2005

در باره موقعيت خرقان



اطلاعاتى در باره موقعيت خرقان (از سايت چنگوره)

منطقه خرقان

دهستان خرقان در قسمت جنوب غربي قزوين قرار دارد و محدود است از شمال به رودخانه خررود و دهاتي از دهستانهاي دودانگه، افشاريه، و زهرا، از مشرق به دهستان خلجستان ساوه ـ از جنوب قسمتي به دهستان درجزين همدان و از مغرب به ناحيه خمسه. در حال حاضر جاده آسفالته قزوين ـ همدان، دهستان خرقان را به دو قسمت شرقي و غربي تقسيم مينمايد. ولي در گذشته سرزمين خرقان به سه بلوك خرقان افشار [آفشار٬ مּبּ]ـ خرقان بكشلو [بكيشلى٬ مּبּ] و خرقان قتلو [قوتلو٬ مּبּ] تقسيم ميشده است. طول خرقان در جهت شرقي ـ غربي حدود پانزده فرسنگ و عرض آن در جهت شمالي ـ جنوبي نزديك چهار فرسنگ است.

سرزمين خرقان در مجموع ناحيه ايست كوهستاني كه دو سلسله جبال معروف آن يكي خرقان داغ در حد فاصل خرقان و دهستان درجزين و خلجستان ساوه و ديگري رامند ميان خرقان و رامند و دهستان زهرا قرار دارد. كوه رامند ـ درِ قبلي قزوين و شمال خرقان است و مردم نشين است و زراعت و بلندي عظيم نداردּ سلسله خرقان داغ در طول منطقهاي كه در داخل آن واقع است در هر محل بنامي خوانده ميشود. دو گردنه معروف اين سلسله كوه يكي سلطان بلاغ و ديگري آوه نام دارد كه گردنه آوه در هنگام زمستان اغلب بسته ميشود.

رودهاي عمده ناحيه خرقان عبارتند از: خررود ـ كلنجين ـ آوه و رودك. زمينهاي خرقان از آب رودها و كاريزها مشروب ميشود. محصولات كشاورزي خرقان را گندم و جو، حبوبات، بادام و كشمش تشكيل ميدهد. دامداري نيز در دهات آن رواج دارد و عمده آنرا در مرحله نخست گوسفند و بز و بعد گاو تشخيص ميدهد.

مركز بخش خرقان شرقي و غربي آوه است كه در 110 كيلومتري جنوب قزوين بر سر راه قزوين ـ همدان قرار دارد مركز خرقان شرقي قصبه كلنجين است كه در 24 كيلو متري شرق آوه قرار دارد. كلنجين در گذشته اعتبار بيشتري داشته و مركز تمامي خرقان بشمار ميرفته است.

با توجه به آثار چشم گير و ارزنده معماري مربوط به قرن در ناحيه خرقان مي توان گفت كه در زمان سلجوقيان نيز منطقه مزبور داراي موقعيت ممتازي بوده است. از اهميت اين منطقه با توجه به موقعيت خاص آن كه در مسير راه قزوين به همدان قرار داشته ، در دورانها بعد نيز كاسته نشد. چنانكه وجود كاروانسراي شاه عباسي در آوه معرف موقعيت حساس منطقه از نظر ارتباطي بشمار ميرود.

از جالب ترين بناهاي دهستان خرقان دو برج آرامگاه است كه تا چند سال پيش بطور كلي ناشناخته باقي مانده بود. در فاصله پانصد متري برجهاي خرقاني تپه عظيمي بچشم ميخورد كه از جمله تپه هاي باستاني اين ناحيه بشمار ميرود و معرف آن است كه دير باز بعنوان يكي از محلهاي عمده سكونت مورد توجه بوده است. برجهاي دوگانه خرقان در محوطه مسطحي در فاصله 29 متر از يكديگر قرار گرفتهاند. بنای برج شرقی قدیمی تر از بنای برج غربی است و بنا بر کتیبه های موجود دو بنا , اختلاف زمان ساختمان آن دو 26 سال می باشد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home