Thursday, March 19, 2009



آخرین وضعیت وبلاگ نویس اهل قزوین یک هفته پس از بازداشت

میللی حرکت چهار شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۷:
فعالان حقوق بشر در ایران:آخرین اطلاعات به دست آمده از وضعیت حمید مافی، وبلاگ‌نویس و روزنامه نگار اهل قزوین که 20 اسفند 87 در خانه‌اش بازداشت شد حاکی از آن است که حال عمومی وی مساعد است و چندبار با خانواده‌ی خود از طریق تلفن صحبت کرده است. گفته می‌شود پرونده‌ی این فعال سیاسی و مطبوعاتی در مرحله‌ی تحقیقات اولیه است، با این وجود هنوز از علت دست‌گیری و اتهامات وی اطلاعی در دست نیست.

حمید مافی متولد 27 اسفند 57 و تحصیل کرده‌ی رشته‌ی مدیریت صنعتی است. او فعالیت‌های مطبوعاتی خود را با نشریات محلی قزوین آغاز کرد و مقالات او در هفته نامه‌ی حدیث قزوین منتشر می‌شد. او هم‌زمان با روزنامه‌های سراسری هم‌چون شرق نیز هم‌کاری داشت. مافی سال گذشته به عنوان دبیر سیاسی روزنامه فرهنگ آشتی رهسپار تهران شد و پس از چند ماه فعالیت در این روزنامه، به همراه تیم خود در تاریخ 29 آذر 87 از این روزنامه خداحافظی کرد و به قزوین بازگشت. مقالات او همچنین در روزنامه‌های اعتماد، اعتماد ملی، کارگزاران نیز منتشر می‌شد.

از دوره‌های برجسته‌ی فعالیت‌های حمید مافی در مطبوعات می‌توان به انتشار ویژه نامه‌یی در هفته نامه‌ی حدیث قزوین اشاره کرد. مافی با تشکیل یک تیم جوان و مستعد توانست نه ماه بطور هفته‌گی پرونده‌های ویژه‌یی در ارتباط با مسائل بومی شهر قزوین منتشر کند. این ویژه‌نامه حساسیت‌های زیادی در سطح استان ایجاد کرد و هم‌زمان با آغاز سال 87 انتشار آن متوقف شد.

فعالیت دیگری که اندیشه و رویه‌ی کاری حمید مافی را به خوبی نشان می‌دهد، دست‌نوشته‌های وی در وبلاگ «آماتور» است. تصویری که آماتور از نویسنده‌اش نشان می‌دهد یک روزنامه‌نگار اهل تساهل و تسامح است و دغدغه‌ی جامعه و مردم‌اش را دارد. هم‌زمان که چهره‌ی منتقد منصفی از خود به تصویر می‌کشد به قانون احترام می‌گذارد و خطوط قرمز را می‌شناسد.

حمید مافی هم‌چنین به عنوان عضو شورای مرکزی خانه‌ی تشکل‌های قزوین (خانه آرازی)، جمع توان‌مندی از کنش‌گران اجتماعی و مطبوعاتی را گرد هم آورد و در واقع تیم مطبوعاتی وی که در قزوین فعالیت می‌کرد از همین جمع شکل گرفت. تلاش‌های او برای حفظ خانه آرازی که از سال 80 به عنوان اولین خانه تشکل‌هاي غيردولتي ايران تشکیل شده بود بی‌نتیجه ماند و این خانه با ادعانامه‌ی سازمان میراث فرهنگی و دستور فرمان‌داری در آذر 86 تعطیل شد.

احتمال می‌رود که بازداشت حمید مافی به دلیل نوشته‌های انتقادی او باشد اما مقامات قضایی تاکنون هیچ گونه دلیلی برای بازداشت این فعال سیاسی و مطبوعاتی ارائه نکرده‌اند.

امید است که حمید تولد سی ساله‌گی‌اش را در 29 اسفند همراه با آزادی در جمع دوستان و خانواده‌اش جشن بگیرد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home