Sunday, December 27, 2009

قزوين`ين قانلي چيناري

قزوين`ين قانلي چيناري

قزوينين قانلي چيناري منيم ياديما ايستانبولˊون قانلي چيناريني خاطيرلاتدي. ايستانبولدا سولطان احمه د مئيدانيندا، آيا صوفيا ايله سولطان احمه د جاميعله ري آراسيندا دا چوخ مشهور بير قانلي چينار وارميش.... مئهران باهارلي

-------------------------------


چنار خونبار قزوین و طشت گذاری قزوینی های آذری زبان/ روزنامه جام جم

چنار خونبار قزوين
قزوين - مريم نوري - خبر نگار جام جم : همزمان با آغاز ماه محرم و به رسم سنت ديرينه در قزوين و ديگر شهرهاي اين استان صدها هيات مذهبي در سوگ صاحبان عاشق اين روزها عزاداري مي‌كنند، تكايا و حسينيه‌ها نيز يكپارچه سياهپوش مي‌شود و آيين‌ها به پاس احترام به آسماني‌هاي اين روز‌ها زنده مي‌شوند.

آيين «طشت‌گذاري» يكي از سنت‌هاي رايج دوستداران اهل بيت (ع) در اين استان است كه بيشتر در ميان مردم آذري زبان ساكن اين استان صورت مي‌گيرد.


در اين آيين كه از چند روز پيش از آغاز ماه محرم برپا مي‌شود، عزاداران طشتي را كه داخل آن مقداري آب قرار دارد، به نشانه تشنگي امام حسين (ع) و يارانش در صحراي كربلا به روي دست گرفته و با نوحه‌سرايي در اطراف آن، مراسم عزاداري اين ماه عظيم را آغاز مي‌كنند.

مساجد امام زمان (عج) و حضرت ابوالفضل (ع) شهر قزوين از جمله مساجدي هستندكه برگزاري اين مراسم از سوي دوستداران امام حسين و يارانش را به نظاره مي‌نشينند.

مراسم طَبَق‌كشي با نواي يا حسين نيز از سنت‌هاي خاص شهر قزوين است. طبق از جنس چوب با ارتفاع حدود يك و نيم متر و قطر يك متر مي‌باشدكه بيشتر قسمت‌هاي آن را آيينه كاري مي‌كنند. عزاداران اين طبق استوانه‌اي شكل را روي سر مي‌گذارند و آن را حمل مي‌كنند. طبق‌كشان در شب تاسوعا، با همراهي دسته‌هاي عزاداري از مساجد و تكاياي خود به طرف امامزاده «سلطان سيد محمد(ع)» قزوين به راه مي‌افتند و در آنجا تجمع مي‌كنند و در شب عاشورانيز به پابوس امامزاده حسين(ع) (شاهزاده حسين) مي‌روندتا سلامي دوباره به فرزند ضامن آهو داشته باشند. آنچه اين روزها در كنار برپايي مراسم روضه‌خواني‌ها و مَقتل‌خواني‌هاي اصيل در خانه‌ها و حسينيه‌هاي قديمي، حضور دسته‌هاي عزاداري با شور و حال خاص در خيابان‌ها، گذرگاه‌ها و اماكن متبركه شهرها و روستاها و...، بار ديگر نام قزوين را بر سر زبان‌ها جاري مي‌كند، حضور مردم و زواري است كه از شهرهاي مختلف و از ديگر كشورها حتي براي ديدن درخت چنار خونبار به روستاي زرآباد در منطقه الموت سفر مي‌كنند.جاده‌هاي پرپيچ و خم منتهي به اين روستا از صبح روز تاسوعا با حضور خودروهاي مختلف چنان قفل مي‌شود كه تو را به باور عظمت اعتقاد مردم و تلاششان براي يافتن هر نشاني از روز واقعه فرا مي‌خواند. مردمي كه از نقاط مختلف ايران و مسلماناني از ديگر كشورها، براي ديدن يكي از بارزترين و منحصربه‌فردترين جلوه‌هاي عظمت خداوند و تجلي قيام صاحبان روز عاشورا، راهي زرآباد مي‌شوند تا نظاره‌گر اشكباري چناري باشند كه سال هاست در جوار صحن متبرك امام‌زاده علي اصغربن موسي بن جعفر(ع) واقع شده. به سند تاريخ و به گفته شاهدان عيني و افرادي كه از دور و نزديك براي ديدن اين واقعه به زرآباد عزيمت مي‌كنند، اين درخت درست در سحرگاه روز عاشورا در ماتم واقعه كربلا شروع به خونباري (اشكباري) مي‌كند. شهرتي كه اين درخت دارد منحصر به سال‌ها و حتي سده اخير نيست، شهرت اين چنار خونبار در دوران صفويه و خاصه دوران پادشاهي سلطان حسين صفوي به حدي رسيد كه در آن زمان هم افراد متعددي براي تحقيق و تفحص در صحت و سقم آن به اين روستا رفتند و مشاهدات خود را در كتاب‌ها و روايات مختلف از اعجاز الهي اين درخت گردآوري كردند.

منبع: http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100925940313

0 Comments:

Post a Comment

<< Home